Vroeger was alles beter

25 Aug

Op baaldagen zoals vandaag heb ik nergens zin in. Dan zit ik maar te denken over vroeger en hoe geweldig alles toen wel niet was. Ik kan echt nostalgisch genieten door het kijken van foto’s van vroeger… -zucht-. Als je wil weten waarom het vroeger echt beter was, moet je snel verder lezen.

1. Verkleden en shminken werd aanvaard.

Als een prinses of clown door het huis kijken, niemand keek ervan op. Ik hou er ontzettend van om mezelf te verkleden. Verkleedparty’s met een thema zijn dan ook helemaal mijn ding. Wat was die onbezorgdheid toch leuk vroeger. Als ik nu de deur opendoe onder de glitters, met een vlinder op mijn hoofd, prinsessenkleren en een toverstaf kijken de mensen me altijd vreemd aan. Gek toch? Verkleden is toch zo leuk!

2. Kvraagetaan

Zo simpel ging dit in de lagere school. “Hey, Nicolas, ik vraag het aan, is dat goed?”. Superleuk toch? Nu is dit altijd met veel meer gedoe en zever errond. Wanneer je vroeger iemand niet leuk vond, dan zei je dat ook gewoon: ‘Ik vind u niet leuk.’ Voila. En niemand die er raar van opkeek. Het wederzijds begrip was er, jullie vonden elkaar gewoon niet leuk. That’s it.

3. Eerlijkheid

Als kind zeg je gewoon wat je denkt, en iedereen vind dit ok. Voorbeelden zoals ‘Ik vind u vies.’ zeggen tegen zeg maar de grote baas van je vader, dat kan allemaal. (Zou ik nu niet meer moeten proberen ;)).

4. Vragen stellen

Als kind mag je de gekste vragen stellen, iemand zal er wel op antwoorden. Ik vind het altijd geweldig als ik in de winkel kinderen vanalles hoor vragen aan hun moeder of vader. Zo heb ik zelf in een pretpark aan mijn mama luidkeels gevraagd: “Mama, heb ik eigenlijk ook een baarmoeder?”. Geweldig toch ;)? En alle mensen die rondom ons stonden waren ook instant blij. Love it.

5. Naïviteit

Geloven in de Sint en alles wat mensen tegen je zeggen. Het heeft zo zijn voordelen om overal het goede in te zien. Zo kwam ik thuis van vakantie en vroeg waarom de hamster zo dik was. Mijn ouders reageerden hierop met de woorden: “Maar Mickske toch, ge weet dat ons Vokke hem altijd zoveel eten geeft.” En ik was tevreden… Pas dit jaar heb ik te horen gekregen dat mijn grootouders mijn hamster gewoonweg kwijt zijn geraakt. Geniaal eigenlijk ;).

6. Spelen

Schommelen, van de glijbaan gaan, gillend rondrennen en tikkertje spelen. Waarom we dit niet doen in de pauze op de universiteit is mij één grote vraag. Dus aan iedereen de boodschap: kom me gerust halen voor een spelletje tikkertje-tv of tikkertje-verhoog of eender wel tikkertje, I’m in!

7. Zorg

We moesten niet helpen in het huishouden, ons eten werd voor ons klaargemaakt, kleren gewassen en gestreken. Het enige waar we ons soms mee moesten bezighouden was opruimen. En achja, dat ging dan weer wel. Zalig ook wanneer je als kind in de zetel in slaap viel dat je ouders je dan in je bedje gingen leggen. Nu krijg ik gewoon ne: “Mick zout ge ni in uw bed gaan liggen.” te horen. Het had toch zo zijn charmes vroeger ;).

8. School

Ik weet dat dit niet voor iedereen geldt, maar ik heb echt NIKS moeten doen voor school. Alles ging vanzelf, wat leren voor een test en hier en daar een taak. Maar ik heb nooit echt veel moeite moeten doen. School ging voor mij vlotjes. Dat is nu toch wel even anders…

Zoals jullie zien was het vroeger toch best wel goed! Ik heb een fijne kindertijd gehad en soms wou ik dat ik terug kon reizen in de tijd. Maar ach… Nu is heus niet alles slecht. Kom snel terug voor een nu is alles beter ;).

Wat vinden jullie zo geweldig aan vroeger?

Eén reactie to “Vroeger was alles beter”

  1. Elize-Thebigguide 25/08/2012 bij 16:10 #

    Wat een leuke foto’s! Maar ik vond het vroeger niet bepaald beter maar gewoon anders.
    xx

Geef een reactie

