Medische Weetjes & Tips #1

7 Sep

Gisteren was er geen artikel online, dit omdat ik vandaag mijn laatste examen heb. En het goede nieuws is, ik ben geslaagd ;). Hiphip Hoera, ik had zoveel stress! Zoals enkelen van jullie weten ben ik nog volop bezig met mijn studie. Ik ben al heel mijn leven gefascineerd door het menselijk lichaam en alles wat ermee te maken heeft. Het heeft me moeite gekost, maar uiteindelijk mocht ik toch geneeskunde gaan studeren. Dolblij was ik ;). Uiteraard is het mijn plicht om gekke weetjes en tips met jullie te delen. Klaar? Lees dan zeker verder voor deel 1.

1. Traanklier

Ik was helemaal verbaasd, maar je traanklier ligt dus aan de boven-buitenkant van je oog. Niet in je ‘putje’ zoals vele mensen wel denken. De traanklier produceert tranen, die door het knipperen over je oog verspreid raken. Zo vloeien ze af naar je oogputje, waar ze terechtkomen in de traanzak en zo verder worden afgevoerd via de neus. Ik had hier serieus nooit over nagedacht, maar wel leuk om te weten ;).

2. Oog make-up

Mijn beautyblog-gevolg en hierdoor vergaarde beautykennis is me al vaak van pas gekomen. Bij de spieren van de ogen ging het voor mij vlotjes om dit te leren. Ik zie de mensen uit mijn klas nog zuchten ‘je crease? wat is dat?’. Hell yeah ;).

3. Hoofdpijn

Ook al bestaan je hersenen volledig uit zenuwweefsel, ze zijn ongevoelig. Je kan dus gerust in iemands hersenen zitten keuteren, hij/zij zal geen pijn voelen. Wat doet er dan wel pijn? Wanneer je hoofdpijn hebt komt dit door je hersenvliezen, deze zijn namelijk wel gevoelig. Zo kan je hoofdpijn krijgen, maar ook via een sinusitis (sinusontsteking) kan je flink last hebben. Zo leerden we dat je wanneer je hoofdpijn hebt, je geen zorgen moet maken over zeg maar een tumor. Wanneer je een hersentumor hebt zal je eerst andere symptomen krijgen (verlammingen,…) vooraleer je hoofdpijn ervaart. Geen tumorangst meer dus voor ons hoofdpijnmensjes.

4. De trap van Chambord

In het middelbaar leerden we over de trap van Chambord. Je kent hem waarschijnlijk wel, deze trap werd (hoogstwaarschijnlijk) gebaseerd op een ontwerp van Leonardo Da Vinci. Wanneer één iemand bovenaan de trap afloopt en een andere persoon de trap oploopt, kom je elkaar nooit tegen. Ik vond dit zo fascinerend en begreep echt niet hoe dit werkte. Tot ineens mijne frank (ondertussen euro, I know) viel. Deze trap is gewoon precies hetzelfde opgebouwd als een DNA-spiraal. Dus een dubbele gedraaide spiraal. Geniaal toch? Ik kreeg echt een euforie-momentje in de les toen ;).

Het duurt even voor je het ziet, maar eens je het gezien hebt ;)… Mind Blowing (of dat vindt de wetenschapper in mezelf toch)

5. Gekke lengtes

Je lichaam is een pak symmetrischer opgesteld dan je denkt. Iedereen weet ondertussen al dat je voet even lang is als het stuk arm tussen je pols en je elleboog. Maar zo zijn er nog enkele gelijke lengten. Zo is je scheenbeen even lang als de breedte van je heup, de afstand tussen je mondhoek en ooghoek is even lang als je oor, de breedte van je oog is even lang als de afstand tussen je beide ogen,… Uiteraard is dit niet bij iedereen exact zo, maar grotendeels klopt het wel. Ook leuk om te weten, wanneer je wilt weten hoe groot je bent kan je je het beste ’s ochtends meten. ’s Avonds kan je namelijk tot 5 cm kleiner zijn.

Jullie mogen er zeker van zijn dat ik in de les alle rariteiten meteen opschrijf ;). Wisten jullie al van deze weetjes?

4 Reacties to “Medische Weetjes & Tips #1”

  1. Josephine 07/09/2012 bij 20:01 #

    Wow, de eerste wist ik echt niet! Haha, geniaal de tweede.

  2. Liliane 08/09/2012 bij 11:16 #

    Gefeliciteerd allereerst! 😀
    En dit is echt een superleuk artikel, ik houd van die weetjes!

  3. Mme sophistique 09/09/2012 bij 19:54 #

    superleuk artikel! gij wordt sowieso de tofste dokter ooit 😉

Trackbacks/Pingbacks

  1. Chambord, ik was er! « MickMak - 17/10/2012

    […] bekend kasteel aan de Loire, en vooral bekend om zijn beruchte spiraal-trap. Zoals jullie al eerder lazen ben ik er al jaren over gefascineerd. Enkele weken geleden was het […]

Geef een reactie

