Books #2

12 Sep

Op mijn Books #1-artikel kwamen een heleboel leuke reacties. Ik plan deze artikels één keer in de maand te doen. Dus dan weten jullie wat jullie kunnen verwachten. Ik heb door de examens weinig tijd gehad om te lezen, dus vandaag bespreek ik enkele boeken die ik al een hele tijd geleden heb gelezen. Ready? Set! GO!!

1. Lotje-serie – Lieve Baeten

Nieuwsgierige Lotje, Lotje is jarig en Slimme Lotje. Dit zijn de boeken die ik al van Lotje heb gelezen. Lotje heeft voor mij een hele speciale betekenis. Toen ik een kleuter was en mijn zus ging net naar de lagere school, nam ze elke avond flink haar doosje met woordjes mee. Ik oefende dus samen met mijn zus en zo kon ik al lezen op een superjonge leeftijd! Ik ben mijn zus hier enorm dankbaar voor ;). Stiekem denk ik dat ik mijn intelligentie aan haar te danken heb ;). Dus merci, Jilleke! Nieuwsgierige Lotje was net in de periode vooraleer ik kon lezen. Mama las het zo ontzettend vaak aan me voor en ook mijn zus deed dit af en toe ;). Al snel kon ik het verhaal helemaal vanbuiten. Ik leerde al snel het gedrag van mijn zus over en hoewel ik niet kon lezen, zat ik in de klas boven het boek gebogen, mijn vingertje volgde regel per regel en ik ‘las’ wat er stond. Maar eigenlijk zei ik het boek gewoon op. De juffrouw wist toen niet wat ze zag ;). Ons mama zegt nog steeds hoe ontzettend grappig het eruit zag, ik deed net of ik was superslim.

Vorig jaar kreeg ik dit boek cadeau van mijn zus. Ik vond het zo’n geweldig cadeau. Ik heb deze drie boeken nu in mijn bezit, maar wil de anderen er ook graag aan toe voegen ;). Ik zou al helemaal vergeten te vertellen waarover deze boeken gaan ;).

Wel, ze gaan over Lotje een heks. In elk boek maakt ze verschillende avonturen mee, zo is ze haar poes kwijt, of is ze jarig of moet ze meedoen aan een echt heksenexamen. Het boek ‘Slimme Lotje’ kreeg ik nadat ik slaagde voor mijn ingangsexamen. Ik kende dit verhaal nog niet, maar ik was echt ontroerd. In ‘Slimme Lotje’ moet Lotje namelijk slagen voor haar heksen-ingangsexamen om een echte heks te worden. In een parallel leven ben ik gewoon stiekem Lotje, dat kan niet anders ;).

De Lotje boeken hebben echt mijn leven beïnvloed en dat doen ze nog steeds. Bedankt aan Lieve Baeten en aan haar zoon, die na haar dood de verhalen afmaakte. Zonder Lotje was ik niet het meisje dat ik nu ben.

Achterflaptekst Nieuwsgierige Lotje:

De kleine heks Lotje is verschrikkelijk nieuwsgierig. Elke nacht, als de maan en de sterren wakker zijn, vliegt ze op haar bezem rond. Ziet ze daar beneden een lichtje branden? Terwijl Lotje en haar kat voorzichtig door het zolderraam gluren, loopt het mis…

Achterflaptekst Lotje is Jarig:

Lotje is jarig. Het lukt haar niet om een taart te toveren. Daarom moet ze even naar het Heksendorp om er eentje te kopen. Als ze thuiskomt, vindt ze Poes niet meer. Waar zou Poes zijn? Lotje vliegt snel terug naar het Heksendorp. Maar niemand heeft Poes gezien. Moet Lotje haar verjaardag nu helemaal alleen vieren?

Achterflaptekst Slimme Lotje:

De zon is gaan slapen en de maan komt op. Nu worden ale heksen wakker. Boem, tok, wat is dat? Een koffer! Er staat een kleine koffer voor de deur. ‘Kom, Poes,’ roept Lotje, ‘ik tover die koffer open!’ Maar zo eenvoudig is dat niet… Zal Lotje het geheim van de koffer kunnen ontsluieren?
Een meeslepend verhaal over geheimen en slim zijn.

Lotje-serie: 10/10!!

2. Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht – Mark Haddon

Dit is een zéér speciaal boek. Ik kan iedereen aanraden om het te lezen. Het boek gaat over een autistische jongen die een moord wil oplossen. Namelijk de moord op de hond van zijn buurvrouw. Hij heeft een passie voor wiskunde, het boek staat dan ook vol raadsels die je samen met hem moet oplossen. Echt superleuk. Ik las dit boek in het engels voor school en heb het erna ook in het nederlands gelezen. Ik vind het echt geweldig wat Mark Haddon hier heeft neergeschreven. Geen dik boek, leest lekker vlot en blijft spannend. En aangezien ook ik mijn autistische kantjes heb (lijstjes, ordenen, wetenschap) vond ik het helemaal fantastisch. Zeker lezen!

Achterflaptekst:

Christopher is vijftien en heeft een vorm van autisme. Hij weet veel van wiskunde, maar weinig van mensen. Hij houdt van lijstjes, patronen en de waarheid. Hij houdt niet van de kleuren geel en bruin en hij wil niet aangeraakt worden. Christopher is in zijn eentje nooit verder geweest dan het eind van de straat. Maar wanneer blijkt dat de hond van zijn buurvrouw vermoord is, gaat hij op onderzoek uit. Hij begint aan een indrukwekkende reis die zijn veilige bestaan volledig overhoop gooit.

Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht: 9/10

3. Chocolat – Joanne Harris

Iedereen heeft ondertussen al wel de film Chocolat gezien. (Omg, ik denk er nog maar aan en ik krijg al honger). Ik vind het een hele mooie film, uiteraard zit ook Johnny Depp hier voor iets tussen ;). Wat mij betreft zijn mooiste personage ever! Toen ik op een dag in de bibliotheek rondstruinde zag ik dat er ook een boek van was, dat moest ik lezen! Jammer genoeg werd ik nogal teleurgesteld. Ik maak het niet vaak mee, maar in dit geval is de film echt beter dan het boek. Het verhaal is gewoon compleet anders. Geen sprake van liefdestaferelen in het boek. Ontzettend jammer. Geen aanrader dus naar mijn mening, kijk de film en houd het daarbij ;).

Achterflaptekst:

Wanneer Vianne Rocher met haar zesjarige dochtertje Anouk in een klein Zuid-Frans dorpje neerstrijkt, lijken er magische krachten tot leven te komen. Pal tegenover de kerk opent ze een chocolaterie. Met lede ogen moet de starre dorpspastoor Reynaud toezien hoe Vianne uitgerekend in de vastentijd zijn parochianen verleidt met haar onweerstaanbare chocoladecreaties en haar warme persoonlijkheid. Al snel sluit ze vriendschap met de dorpelingen. Wanneer Vianne aankondigt met Pasen een chocoladefestival te organiseren, raakt pere Reynaud buiten zichzelf van woede, en stevent de strijd in het dorp af op een dramatisch hoogtepunt.

Chocolat: 3/10

4. Oscar et la dame rose – Eric Emmanuel Schmitt

Een adembenemend boek. Het boek gaat over Oscar, een jongetje van 10 jaar oud dat aan leukemie lijdt. Hij heeft nog maar enkele weken te leven, maar een vrouw (la dame rose) maakt het voor hem ontzettend leuk. Ze spelen een spel, waarbij elke dag gelijkstaat aan 10 jaar uit Oscar’s leven. Zo kan hij toch nog oud worden. Zeer ontroerend boek, met zeer veel waarheden. Zelf wil ik later graag de oncologie in, dus dit is dan wel een zeer treffend verhaal. Ik las dit boek zelf in het frans, de originele taal. Het is heel makkelijk frans, dus zeker te doen en handig om je frans op een leuke manier bij te schaven. Weer één van mijn favorieten, dit boek.

Achterflaptekst:

“Oscar at dix ans et il vit à l’hôpital. Meme si personne n’ose le lui dire, il sait qu’il va mourir. La dame rose, qui le visite et qui croit au ciel, lui propose, pour qu’il se sente moins seul, d’écrire à Dieux.”

Oscar et la Dame Rose: 9/10

Kenden jullie deze boeken al? Een beetje getriggerd om ze te lezen nu? 😉

2 Reacties to “Books #2”

  1. Mme sophistique 14/09/2012 bij 22:57 #

    oh dat van the curious incident of the dog in the nighttime heb ik ook gelezen, maar dan in het engels dus 😉 ontzettend leuk boek!

  2. Stephanie 16/09/2012 bij 15:39 #

    Oscar et la dame rose is echt een supermooi boek ! Heb ik ooit voor school moeten lezen en nooit spijt van gehad!

Geef een reactie

