Chambord, ik was er!

17 Okt

Sinds ik in het tweede middelbaar zat, droom ik ervan om het kasteel van Chambord te bezoeken. We leerden erover tijdens de lessen Frans. Chambord is een bekend kasteel aan de Loire, en vooral bekend om zijn beruchte spiraal-trap. Zoals jullie al eerder lazen ben ik er al jaren over gefascineerd. Enkele weken geleden was het zover,…

Ik was samen met mijn ouders en vriend twee weken op vakantie in Frankrijk. De eerste week verbleven we in een CenterParcs (superleuk ;)). En de tweede week reden we verder door naar de Vendée. Tot mijn grote vreugde passeerden we langs Chambord, die kans konden we toch niet laten liggen? (Bereid jullie alvast voor op een hoop foto’s!)

Omdat onze geliefde Pebbles en Billie mee waren, bekeken we het kasteel in groepjes. Eerst ik met m’n vriend en erna mijn ouders. Voor jongeren jonger dan 25 jaar is het kasteel bezoeken gratis!! Geweldig toch? Mijn ouders betaalden elk €8, helemaal niet veel voor dit kasteel. Ik kan hier al de geschiedenisshizzle vertellen, maar dat vind ik niet zo interessant. (+ ik zou toch maar gewoon de wikipedia-pagina wat aanpassen en hier neerzetten ;)).

Zoek m’n vriend en ik ergens in de verte 😉

Als je binnenkomt, zie je meteen dé beroemde trap! Ik was echt door het dolle heen ;). Om even mijn vreugde te tonen, een quote uit Shrek: “Ik zal hem vinden, die trap. Ik trap die trap zo hard, dat hij niet meer weet wat boven of beneden is.” Geniaal ;). Meteen uitgeprobeerd dus. En lieve lezers, ik kan jullie vertellen, ik was blij. Heel blij :)!

Verder is het kasteel zeker wel eens de moeite om te bezoeken. De kamers zijn heel erg mooi, leuk om die stijl van vroeger te zien. Op het tweede verdiep is er ook telkens een tijdelijke kunstexpositie. Dit was nu niet echt de moeite, maar kan wel leuk zijn om te bekijken.

Een echte make-up tafel 😉 zalig toch?

Patron-stylezz in Chambord

Ja, dit was een -ik zeg het gewoon- vagina met écht haar op. WTF??

Wanneer je de trap verder naar boven neemt, kom je op het dak terecht. En ik kan u zeggen, wat een fenomenaal zicht. Het park waarin het kasteel zich bevindt is ontzettend groot. Je kan er naar mooie wandelingen maken, boottochtjes en zoveel meer. Ook leuk is het kleine dorpje dat vasthangt aan het kasteel, waar het personeel vroeger woonde. Er staat een gezellig marktje en je kan er zeker ergens wel een terrasje doen.

Wij hadden het geluk om er ook nog een heuse paardenshow in ridderstijl mee te maken. Dit is één keer op de maand en was toevallig toen wij er waren. Leuk toch ;)? Het enige jammere was dat het kasteel ‘in de stelling’ staat. Maar hopelijk zijn deze verbouwingen snel achter de rug. Ook raad ik aan om het kasteel buiten de vakantieperiode te bezoeken, toen wij er waren was het al vrij druk. Ik kan me niet voorstellen wat dit in de vakantiemaanden moet zijn.

Koeken, koeken, koekeeeeeen!

Ik weet niet echt goed hoe ik het gevoel moet beschrijven. Achteraf zat ik met m’n vriend en de hondjes in het park, en ik voelde me zooo gelukkig. Voor vele mensen zal dit kasteel niet echt speciaal zijn, maar voor mij had het wel een bepaalde waarde en ik ben zo blij dat ik het gezien heb!

Kenden jullie Chambord al? En spreekt jullie zoiets aan, of totaaaaaal niet?

Eén reactie to “Chambord, ik was er!”

  1. Josephine 17/10/2012 bij 18:30 #

    Wat gaaf zeg dat je daar was, het ziet er echt gorgeous uit! 😀

Geef een reactie

