Praesidiwatte?

2 Nov

Vier jaar geleden ben ik énorm hard in het studentenleven gegooid. Ik heb me laten dopen bij twee studentenclubs en kreeg het aanbod om in het praesidium te stappen. Ondertussen zit ik al mijn vierde jaar in het Biomedica-praesidium. Mijn uitbolperiode komt eraan. Vaak krijg ik vragen hoe het studentenleven in zijn werk zit. Vandaag behandel ik algemeen het praesidium.

Het praesidium van een studentenclub is er om alles draaiende te houden. Per “taak” zijn er functies verdeeld. Ik weet dat er heel veel verschillen bestaan over het hele land, dus dit zal overal wel wat anders zijn. Ik bespreek dan ook hoe het bij ons (en grotendeels in Wilrijk) in zijn werk gaat.

1. Praeses

De praeses is eigenlijk een beetje de grote baas. Hij/zij is verantwoordelijk voor alles wat er gebeurt, de centrale aanspreekpersoon, regelt alles,… Je kan het vergelijken met een directeur in een bedrijf. Hij/zij moet alles draaiende houden en ervoor zorgen dat iedereen tevreden is. Je blijft normaal gezien één jaar praeses. Langer kan je ook echt mentaal en fysiek niet aan. Verder leidt een praeses ook de cantus.

2. Vice-Praeses

Staat de praeses bij, krijgt specifieke taken om hem/haar te helpen en vervangt de praeses bij ziekte.

3. Quaestor

Regelt de financiën. Kassa’s voor activiteiten, verkoop van lidkaarten, aankoop van drank en eten voor TD’s,… Eigenlijk de hele boekhouding.

4. Ab-Actis

Deze persoon maakt nota’s op vergaderingen, van alles wat er gezegd wordt en houdt ‘lijstjes’ bij.

5. Cantor

De cantor leidt samen met de praeses de cantus. Hij/zij moet dus een goede liedjeskennis hebben. Dit is een functie die je meestal pas na enkele jaren praesidiumervaring bekleedt.

6. Schachtentemmer

Hij/zij “temt” de schachten. Schachten zijn personen die zich laten dopen bij de club. Je kan het vergelijken met het good cop/bad cop systeem. De schachtentemmer is dus de bad cop. Naar hem/haar luister je.

7. Zedenmeester

Hij/zij is de “good cop”. Wanneer een schacht problemen heeft (blessure, allergie,…) wordt dit door de zedenmeester opgelost. Dronken mensen worden naar huis gebracht en er wordt in het oog gehouden dat er zeker niets verkeerds gebeurt bij de doop en alle schachten veilig behandeld worden en veilig thuis raken.

8. Scriptor

Ze zijn meestal met twee verantwoordelijk voor het maandelijkse clubblad. Ook tekstjes op de website en in andere tijdschriften worden door hen opgesteld.

9. Sport

Deze mensen sprokkelen sporters voor de sportactiviteiten en proberen de jaarlijkse Sportbeker te veroveren.

10. P.R.

Hij/zij zoekt sponsors voor de club en zorgt ervoor dat logo’s en dergelijke op de juiste plaats terechtkomen, contracten worden nageleefd,…

11. Mentor

De mentor stelt een examenbundel op met ex-examenvragen, info over vakken en professoren, oefeningen,… Ook zorgt hij/zij ervoor dat er voldoende samenvattingen en voorbeeldexamens op de website terecht komen. Wanneer je met een studiegerelateerde vraag zit kan je altijd bij hem/haar terecht.

12. Feest

Deze personen doen alle inkopen voor TD’s, cantussen en andere activiteiten. Dit gaat over drank, eten, maar ook decoratie en praktische spullen (wc-papier, servetten,…).

13. Webmaster

Beheert de website, facebook en maakt de posters.

14. Pregustator

Organiseert de kroegentochten en vertelt leuke verhaaltjes voor ieder café

15. Peter

Een erefunctie, je geeft goede raad aan het nieuwe praesidium en één keer op het jaar organiseer je een gezellig thema-avondje.

Zo, nu hebben jullie al een idee wat de functies allemaal inhouden. Elk jaar wordt het praesidium opnieuw samengesteld en worden de functies verdeeld. Zo heb je elk jaar een andere taak en kan je ook “groeien” in het praesidium.

Je mag zeker het werk niet onderschatten. Wij hebben 2 activiteiten per week, je kan dus stellen dat je sowieso al twee avonden in de week heel erg laat in je bed ligt ;). Uiteraard moeten ook wij ’s ochtends naar de les, dus prettig is dit niet altijd. Zo bestaat er ook het misverstand dat praesidium-leden altijd dronken zijn. Wij kunnen het ons niet permitteren om dronken te zijn, de activiteit moet draaiende gehouden worden en wanneer wij dronken zouden zijn, dan zou alles in het honderd lopen. Zie je al een dronken persoon omgaan met de kassa?

Uiteraard krijg je er ook wel veel voor in de plaats. Vriendschappen bijvoorbeeld, er zal hier en daar wel eens een ruzietje tevoorschijn komen. (Dat kan ook niet anders met een groep van 20 personen). Maar je leert er veel uit. Je leert samenwerken en communiceren. Bij ons is het heel erg belangrijk om eerlijk en open te zijn tegen elkaar. En dit helpt je ook in het dagelijkse leven. Op stressmomenten kan er al eens een snauw gegeven worden, maar dit begrijpen we ook volledig van elkaar. We zijn een goed geoliede machine ;).

Ik beschouw het praesidiumwerk als vrijwilligerswerk. Je geeft iets aan de studenten: ontspanning en mensen waar ze op kunnen terugvallen met vragen. Je wordt er niet voor betaald, maar dat vind ik niet nodig. Het is echt een hele ervaring.

Eerlijk gezegd begin ik het nu stilletjesaan wel moe te worden. Ik lig liever wat vroeger in bed dan weer een hele avond TD draaiende te houden. Maar ik ben nog altijd ontzettend blij dat ik er vroeger ben ingestapt. Het heeft me heel erg hard veranderd in positieve zin.

Ut Vivat, Crescat et Floreat Biomedica!

Zien jullie dat zitten? Zo’n Praesidiumleven?

5 Reacties to “Praesidiwatte?”

  1. Josephine 02/11/2012 bij 20:46 #

    Oh wow, wat gaaf dat jij dat doet joh!

  2. marlyssa 02/11/2012 bij 20:47 #

    Wel interessant om dit te lezen. Zelf ben ik nergens lid van, wist ook niet dat er zoveel taken etc waren. Welke taak heb jij?

    • miiickk 03/11/2012 bij 09:54 #

      Ik zal even een overzichtje geven van mijn “historie” binnen het praesidium.
      2008-2009: Gedoopt
      2009-2010: Scriptor
      2010-2011: Vice-Praeses
      2011-2012: Praeses
      2012-2013: Zedenmeesteres

      Ik heb nu eigenlijk alle taken uitgevoerd die ik ooit wou doen ;). En begin nu ook wat uit te bollen! xx liefs

  3. Fashionologie 11/11/2012 bij 16:25 #

    Wauw, leuk om te lezen. Ik wist de grote lijnen al wel, maar aangezien dit mijn eerste studentenjaar is, ken ik er uiteraard nog niet alles van! Ik ben wel al gedoopt bij een club, ken er al vele mensen en vind ze allemaal super! 😀 Ik twijfel alleen nog of ik in het praesidium ga een van de volgende jaren.. (: Wie weet kom ik je ooit nog wel eens tegen, iks tudeer namelijk ook in Antwerpen 🙂 Liefs, Svea.

    • miiickk 14/11/2012 bij 17:51 #

      Superleuk! Ik zou zeggen zeker doen. Valt het niet mee, kan je er nog altijd mee stoppen. Het is echt een hele ervaring hoor ;). Leuk dat je langskomt! Misschien kom ik je nog wel eens tegen inderdaad! xx liefs

Geef een reactie

