Medische Weetjes & Tips #2

16 Jan

keep-calm-and-trust-me-i-m-a-half-doctor

Zoals jullie ondertussen wel weten ben ik een trouwe geneeskundestudent ;). In deze artikels wil ik jullie wat leuke weetjes en tips meegeven. Benieuwd wat ik deze keer voor jullie in petto heb? Kijk dan snel verder!

1. Grey’s anatomy?

tumblr_m881ioJ0Ku1qdf0dzo1_500_large

Grey’s anatomy? Zeg maar gerust Gray’s anatomy. Ik ben al jarenlang een die-hard-fan van de serie. Groot was ook mijn verbazing toen bleek dat hét anatomieboek voor studenten Gray’s anatomy heet. Studeren werd net dat ietsje leuker ;).

2. Medische fouten in TV-series

7110713819_266a3f8e1a_z_large

Nu we toch over series bezig zijn. De medische series hebben lange tijd hoog tij gevierd op televisie. Ik denk dan aan Grey’s anatomy, House MD, Private Practice, E.R., Spoed, … noem maar op. Voor mij is het stiekem extra leuk om hen te betrappen op “medische foutjes”. Enkele klassiekers zijn: de stethoscoop achterstevoren in de oren, bloedbuisjes in de verkeerde volgorde, vasthouden van een scalpel, elektroshocken bij een flatline(helpt niet!), het reanimeren op zich (die techniek 😉 al verwacht ik uiteraard niet dat ze iemands ribben breken voor een tv-serie), de algemene mentaliteit “als je in het ziekenhuis bent is het ok, dan redden ze je wel” en uiteraard de inhoudelijke fouten. Wel moet ik bekennen dat bij House MD alle ziektes ook écht bestaan en dat er een juist beeld van wordt gegeven. Het gaat hier uiteraard telkens om zeldzaamheden, maar ze zijn er. (Extra tip voor de Belgen onder ons: Elke middag kan je om 14u kijken naar Spoed, nostalgisch toch ;)? Ook zij maken verrassend weinig fouten).

4. Reanimatieritme

tumblr_lowoc5TaNo1qj853zo1_500_large

Zoals ik al zei is het reanimeren in TV-series ronduit slecht. Wanneer je iemand zo reanimeert zal je zijn/haar leven niet redden. Je moet echt heel erg diep drukken, op volle kracht, met je hele gewicht boven de patiënt. Van groot belang is de snelheid. Hiervoor gebruiken we het Stayin’ Alive trucje, wanneer je in je hoofd “Stayin’ Alive van de BeeGees zingt, zal je automatisch op het juiste ritme pompen (100 beats/min). Tijdens het reanimatie-examen wordt er dus constant gezongen. Leuk toch ;)?

4. Antibiotica

tumblr_lkpiwjLyjH1qje6imo1_400_large

Veel mensen weten niet waarom antibiotica nu zo’n “boosdoener” is. De naam zegt het bijna zelf, antibiotica werkt enkel tegen bacteriën. Mensen die in de winter naar de dokter gaan hebben in 99,9999% van de gevallen een virale infectie, hier werkt antibiotica dus niet tegen. In geval van een virale infectie kan je enkel je symptomen wat behandelen en uitzieken. Teveel antibiotica zorgt voor resistentie, de bacteriën leren dit te overleven. Niet goed dus wanneer je écht antibiotica nodig hebt, want dan werkt het niet meer. Wanneer je dokter dus erg snel antibiotica voorschrijft, neem dit dan ook niet zomaar aan. (Tenzij je uiteraard wel een infectie hebt ;)). En voor jezelf: niet meer zagen voor antibiotica, het doet vaak meer kwaad dan goed. (Let op: antibiotica is in bepaalde gevallen wel écht nodig, denk aan een blaasontsteking of een huidontsteking.)

5. Bloed geven vs Plasma geven

Ik bij het bloedgeven, enkele jaren terug.

Ik bij het bloedgeven, enkele jaren terug.

Zelf ben ik een bloedgever. Ik vind dit niet meer dan normaal, zeker als student geneeskunde. Vroeger had ik een énorme angst voor naalden. Wanneer er een naald in mijn richting wees, maakte ik me al snel uit de voeten. In onze richting moeten we op elkaar spuiten leren zetten en bloed trekken. Je moet er dus ergens wel overheen komen. Dit is me ook gelukt, en zeker nu ik bloed geef. In het begin gaf ik altijd bloed, dit mag je om de 3 à 4 maanden doen. Ik ga hier niet verkondigen dat dit volledig pijnloos is, uiteraard voel je de prik en de naald. Deze is namelijk iets dikker dan wanneer je gewoon enkele buisjes bloed moet laten nakijken. Dit alles duurt ongeveer 10 minuutjes en dan ben je weer buiten. Nu ben ik zelf wel vrij “zwak” in zulke dingen, dus was ik altijd enkele dagen wat meer moe en minder fit. Mijn dokter raadde me aan om over te schakelen naar plasma geven, dit kan je om de paar weken doen. Het duurt wel iets langer, maar je verliest geen cellen. Concreet gaat je bloed uit je lichaam in een machine, deze machine haalt het plasma eruit en geeft je om de 10 minuten je cellen terug (een heel apart gevoel – tintelingen overàl-). Maar plasma is zeker ook nodig en je bent er minder moe van achteraf!

Wat vinden jullie van deze artikels? Houden of te saai? Als iemand een vraag heeft, je mag me gerust contacteren. Ik herhaal dat ik nog GEEN dokter ben, maar ik geef graag uitleg en informatie. 🙂

Bron foto’s: weheartit.com

4 Reacties to “Medische Weetjes & Tips #2”

  1. Josephine 16/01/2013 bij 19:25 #

    Haha, het lijkt mij opzich ook wel grappig om de fouten van iets te ontdekken omdat je er veel over weet. Brr, ik hou inderdaad totaal niet van naalden, nu nog steeds niet. Ik gruwelde al bij het lezen van dat jullie elkaar moeten prikken, bah.

    • miiickk 16/01/2013 bij 21:27 #

      Ik ook de eerste keer… Wetende dat je NUL KOMMA NUL ervaring hebt ;). Maar he, we leven nog!

      xx liefs

  2. Charlotte 20/01/2013 bij 22:01 #

    Ik heb stage gedaan bij ‘Zone Stad’ deze zomer, en ze hebben een actrice haar borstbeen gebroken tijdens het ‘reanimeren’ 😀

    • miiickk 20/01/2013 bij 22:21 #

      Haha, nice! Dat is dan ook uiteindelijk de bedoeling ;). Goed gedaan zou ik zo zeggen! xx liefs

Geef een reactie

