Een opgeruimd leven begint met, een opgeruimde computer.

10 Feb

tumblr_mhyjywJg9z1qh1216o1_400_large

Ik ben een echte chaoot, een verzamelaar van allerlei prul en dingen die ik niet nodig heb. Het wordt dan ook eens dringend tijd om mijn leven weer op orde te krijgen en wat meer rust te creëren in mijn hoofd en mijn omgeving. In deze reeksen neem ik jullie mee op mijn reis naar een opgeruimd leven. Vandaag geef ik jullie tips om jullie computer helemaal op te schonen.

1. Mailbox

tumblr_mbqoxx2x1i1ri0octo1_500_large

Mijn mailbox zit vaak overvol, dingen in verband met school, de studentenclub, afspraken, mails van het werk, vriendinnenbabbeltjes,… Na een tijd wordt mijn mailbox altijd onoverzichtelijk. Ik nam dus uitgebreid de tijd om een keertje alles te verwijderen. Wat moet weg en wat moet er blijven?

  • Mails van verloren vriendschappen en verloren liefdes? Weg ermee. Zo blijf je alleen maar hangen in de tijd. En believe me, dat is echt voor niets nodig. Zelf heb ik het hier soms ook wel moeilijk mee, maar je moet nu eenmaal verder met je leven. Het blijven lezen van mails van je ex-vriendje of ex-best-friend helpt je echt niet verder.
  • Mails in verband met school,werk,… houd ik meestal een tijdje bij. Ik klasseer ze in mappen, haal de belangrijke bijlages eruit en bekijk na een maand wat weg kan en wat niet. Mails over een project dat lopende is houd je dus beter nog even bij. Ook achteraf kan het nog helpen indien er onduidelijkheid is. Voor school stel ik de regel: examen gehaald, dan kunnen de mails over dat onderwerp weg. Voor het werk houd ik administratiemails bij tot ik mijn loon heb gekregen. (Ook klasseer ik dit niet-digitaal in een map).
  • Leuke, grappige mailtjes laat ik soms wel staan. Ik  klasseer ze in een mapje “Leuke mailtjes” en verwijder ze om de paar maanden.
  • Mails in verband met online aankopen houd ik bij tot ik mijn pakketje heb gekregen en er geen problemen mee zijn. (Met elektrische toestellen wacht ik altijd eventjes, stel je voor dat deze toch plots stuk gaan).
  • Wachtwoorden van websites en dergelijke, houd ik bij in een documentje dat ik aanvul. Mails gooi ik meteen in de prullenbak.

Algemeen wil ik nog zeggen. Wees niet te streng voor jezelf, is het nog maar net uit met je vriendje? Laat de mails nog even staan, ik weet dat het soms wel is nodig is deze opnieuw te lezen. Houd vooral je inbox proper. Klasseer gelezen mails meteen in mapjes, dat houdt het overzichtelijk. Zo staan er in mijn inbox enkel belangrijke mails in verband met opdrachten die deze week af moeten of dingen die ik niet mag vergeten. En onthoud, kijk eens om de zoveel tijd je mailtjes nog eens na én verwijderen die handel, wanneer je het niet meer nodig hebt. (Laatste tip: krijg je veel mails op 1 dag? Dan is The EmailGame een leuke oplossing!)

2. Foto’s

tumblr_mfydgqPqtX1rt6hujo1_500_large

Foto’s zijn bij mij lange tijd een regelrechte ramp geweest. Maar nu heb ik eindelijk een goed systeem gevonden. Vroeger deelde ik mijn foto’s in op categorieën, maar het werd vaak moeilijk om dingen terug te vinden. Nu staat alles per jaartal en goed gerangschikt. Een voorbeeld!

  • 2012
    • 201204 – Skireis Avoriaz
    • 201207 – Parijs
    • 20121110 – Actie Krisprolls
    • 20121201 – Verjaardag Jorg
    • 20121224 – Trouw Jill & Sam
    • 2012 – Rest

Zoals je ziet benoem ik de mapjes aan de hand van “jaartal-maand-dag-onderwerp”. Zo staan ze altijd chronologisch gerangschikt. Ik heb voor elk jaar zo’n mapje, deze mapjes staan onder “Mijn Afbeeldingen”. Daarnaast heb ik nog volgende mapjes:

  • “Blog” met alle blogfoto’s ook gerangschikt in de tijd (wanneer het artikel verscheen).
  • “Albums” hierin zitten de afbeeldingen van albums die ik gebruik op mijn iPod.
  • “Allerlei” hierin staan mijn inspiratieafbeelingen, leuke prentjes die ik online vond,…

Sinds ik dit systeem gebruik is alles zo ontzettend makkelijk terug te vinden. Ik ben er echt blij mee!

3. Documenten

tumblr_m1nlgnNGVg1qfhbc2o1_1280_large (1)

Deze vind ik zelf ook altijd lastig. Momenteel staat alles per categorie ingedeeld. Het is voor iedereen eventjes uitzoeken wat het makkelijkst werkt. Een voorbeeld van hoe het er bij mij uitziet:

  • Biomedica
    • 2009-2010
  • Geneeskunde
    • Bachelor
    • Master
      • 1e Master
        • 1e Semester
          • Hart & Vaten
        • 2e Semester
    • Thesis
  • Newworld
    • Oktober 2011
    • Januari 2013

Zoals je ziet probeer ik ook hier wat met tijdsindeling te spelen, maar dit lukt echter niet altijd even makkelijk. Belangrijk is dat je je documenten goed benoemd, zo kan je ze makkelijk terugvinden. Zoek even uit of je geen documenten dubbel hebt, dat is voor niets nodig en af en toe kan je er ook een hele hoop verwijderen. Wat je zelf verkiest! Zet ook niet teveel documenten op je bureaublad, heel onoverzichtelijk. Een opgeruimd bureaublad is ook belangrijk!

4. Programma’s

tumblr_lkrc9p2VfM1qaay1oo1_500_large

Op één of andere manier staat mijn laptop altijd vol met programma’s die ik niet meer nodig heb. Met spelletjes die ik af en toe speel (Roller Coaster Tycoon, Age Of Empires,…), programma’s die ik nodig had voor de Biomedica-website, fotobewerkingsprogramma’s die slecht werken,… Eén keer per maand kijk ik naar de programma’s en verwijder ze. Dan is het nog eens tijd voor een schijfopruiming en defragmentatie ;).

5. Muziek

tumblr_lqb6rq6Cnc1qhem3oo1_500_large

Ik behandel al mijn nummers op dezelfde manier. Ik benoem ze “naam artiest – naam nummer”. Daarna bewerk ik ze in iTunes. Ik geef alle informatie in (artiest, naam, jaar, album), ik voeg de songtekst toe (heel leuk om te zien op je iPod ;)) en ik voeg een afbeelding van het album toe. Ik ben hier helaas niet in het begin van mijn muziek-mp3-carrière mee begonnen, dus moet nog een heleboel inhalen. Doel voor 2013 😉 dit volledig afkrijgen!

6. Back-up

Als laatste is het belangrijk om een back-up te maken van al je bestanden. Ik doe dit om de 3 maanden op een externe harde schijf. Zo blijf je ook met je back-up helemaal up-to-date. (Ik ben 1 keer al mijn bestanden verloren, dit wil ik NOOOOIT meer ;)).

Zo, dit waren mijn tips voor een opgeruimde computer. Hopelijk hebben jullie er wat aan! Nog tips? Deel ze hieronder bij de comments. Ook ik kan nog veel tips en tricks gebruiken :)! (Bron foto’s: weheartit)

5 Reacties to “Een opgeruimd leven begint met, een opgeruimde computer.”

  1. Josephine 10/02/2013 bij 18:56 #

    Handig! Ik probeer mijn foto’s goed te ordenen, maar het zijn er zoveel. Aan mail begin ik nog niet.

    • miiickk 10/02/2013 bij 18:58 #

      Ik moet bekennen, ik ben echt ne “keeper” van nutteloze dingen. Waaronder ook mails en dergelijke ;). Ik heb van mijn hart een steen gemaakt en een heleboel documenten/mails/gespreksgeschiedenis de deur uitgegooid. Het werd tijd en het luchtte enorm op. Maar je moet zo’n dingen op je eigen tempo doen. Ik was er gewoon nu eindelijk klaar voor :D! xx liefs

  2. Anne Solveig 10/02/2013 bij 18:57 #

    Handige tips!

  3. Mme Sophistique 10/02/2013 bij 21:37 #

    Ugh ik moet ook dringend mijn laptop opruimen, maar heb er echt geen zin in :p

  4. Laura Louise - Fablouise 11/02/2013 bij 16:27 #

    Wat een leuk artikel, allemaal handige tips!

Geef een reactie

